DeRoeck-Koops-SriLanka-2012.reismee.nl

Regenwoud, nog meer dieren.

Zo'n prachtig hotel en dan gaat het alarm van de gsm om tien over vijf af. We vertrekken om 6 uur uit het prachtige Lighthouse om een trekking door het tropische regenwoud Sinharanja te maken.
Zowaar 55km snelweg, maar dan gaat het weer traagkronkelend bergop. Prachtige vergezichten, weer theeplantages maar nu in eigen beheer van de mensen.
En dan zijn we op het startpunt. Onze Wannen vertrouwt ons toe aan een gids en gaat zelf wachten tot we over ongeveer vier uur terug zullen komen.
Bloedzuigerkousen over de lange broeken. Geen gezicht, maar zeker nodig. Eigen ondervinding na wildplassen achter een boom en vervolgens de bloedzuiger op je kous zien zitten.
Giftige- en niet giftige slangen, grote vreemde spinnen, serieuze duizendpoten, wilde hanen en kippen (die beestjes kunnen hier nog vliegen), een occasionele aap. Maar vooral ook een prachtige flora en veel specerijen en kruiden uit m'n keukenkastje in de wilde versie.
Het leest mooi,dat was het ook, maar het was ook ver, steil, heet en een hoge luchtvochtigheid. Of dit de omweg waard was? Nee eerlijk gezegd weegt de schoonheid niet op tegen de negatieve aspecten.
Op weg naar Ratnapura hebben we, dankzij veel rondvragen door Wannen, edelstenenmijnen kunnen bekijken. Vriendelijke mannen die in erbarmelijke toestanden maanden zand opgraven, mijnen graven op zoek naar die ene steen die hen rijk kan maken.
We overnachten nu in Ratnapura. Gelukkig maar 1 nacht want dit hotel willen we het liefst heel snel vergeten.
Morgen reizen we door naar Colombo. Misschien een mogelijkheid om nog eens de verhalen op het internet te plaatsen.
Veel liefs
Jeannette
Zoals je gemerkt hebt, is er weer internet mogelijk, terwijl ik dit schrijf staat het raam open, de plafondventilator aan en hoor ik het gebulder van de Indische oceaan. Tegen de avond nog even naar de lokale markt, nu gewoon genieten. Liefs x

Rikkert

Zalig!