DeRoeck-Koops-SriLanka-2012.reismee.nl

Nog meer stenen en een zieke.

We vertrekken vroeg uit Trincomalee. De hoofdweg naar Polonnaruwa is onderbroken. Dit betekent een omweg via de kustweg van een extra uur. Nog maar eens slechte wegen die na
de oorlog nog niet hersteld zijn, wel wordt er overal hard aan de weg gewerkt. Het rijden langs vluchtelingenkampen doet me even weer beseffen dat hoe mooi het hier ook is, dit land nog maar een paar jaar in vrede leeft.
Na vier uur rijden komen we aan en heeft onze buddy Wannen al een plek voor de lunch geregeld. Een prachtkerel hoor,maar al zijn geregel wordt soms iets té veel. We gaan vanmiddag de oudestad Polonnaruwa bezichtigen en hebben te horen gekregen dat we onze gids in Anuradnapura teveel fooi hadden gegeven. Oké 1000 roepies mag, maar niet meer!
Na de lunch rijden we in de tropische hitte en een brandende zon naar Polonnaruwa. Hier komt onze boeddhistische gids ook bij in de auto en kan de tour beginnen. Veel ruïnes die we te voet bekijken. Slechts 25% van de oude stad is opgegraven, onvoorstelbaar wat er dan nog allemaal aan erfgoed onder de grond zit.
Naast al het culturele blijft de flora, maar vooral ook de fauna me steeds verbazen. Al die dieren die je in de dierentuin ziet en dieren die ik nog nooit eerder gezien heb. De ijsvogels worden we al een beetje gewoon (maar niet heus, prachtig), varanen, rode spechten, verschillende soorten apen, kevers, vlinders...
En maar foto's maken. Wannen begint me al aardig te kennen en stopt als hij denkt dat iets op
de foto kan. Na bijna drie uur rondlopen langs de mooie plekjes zetten we onze gids af in de nieuwe stad en rijden door naar ons hotel voor de komende vier nachten. Lodges aan de rand van de jungle en aan een groot meer. Vers fruit en bloemblaadjes als welkom.
En dan wordt Wannes echt ziek. Hij liep al twee dagen met buikkrampen rond. Van lopen komt nu niet veel meer, in bed, naar de wc en snel weer in bed. De reisapotheek wordt aangesproken.
Hopen dat hij snel opknapt want eigenlijk is hij er slecht aan toe.
Wat we morgen gaan doen zien we dan wel.
Liefs uit een erg warm Sri Lanka.

Jeannette

(De 'muskietenman' is langs geweest om mogelijke muskieten voor de nacht uit te roeien, op de muren schieten af en toe kleine salamanders/gekko's/andere kruipbeestje* weg achter de airco en plinten).

*kortom vreemde fanua
Op het moment dat ik dit post slapen jullie nog in België en Nederland. Wannes is na een avond van overgeven weer wat beter aanspreekbaar en krijgt alweer praatjes. Sara en Frank zijn vertrokken naar Sigiriya. Morgen meer nieuws.
Liefs

Greetje

Beterschap Wannes!

mama

liefs en beterschap wannes

Rikkert

Hopelijk snel beterschap voor Wannes.

Ellen

Dag Jeannette,
wij (gezin met 2 kinderen van 11 en 14 jaar) vertrekken over 3 weken naar Sri Lanka en zijn op zoek naar een gids. Wannen lijkt me de perfecte gids. Kunnen we hem contacteren of is hij in dienst van een reisagentschap?
Bedankt voor je info en nog veel plezier daar!! beterschap aan de zieke!

Jeannette

@ Ellen, Sri Lanka is prachtig! Hier de info over de gids en de plaatselijke reisorganisatie:
Jetwing Tours Ltd
Malwatha Colombo