DeRoeck-Koops-SriLanka-2012.reismee.nl

Kruiden, tempels en een tand.

Afscheid van de culturele driehoek en op weg naar de hooglanden van Sri Lanka. Vroeg op
pad omdat we een druk programma hebben. Omdat er aan de hoofdweg naar Kandy gewerkt wordt gaat het eerste deel van de reis over kleine weggetjes, door de jungle, langs rivieren waarin kuddes waterbuffels verkoeling zoeken.
Onze eerste halte is een specerijentuin. Prachtig om te zien waar allerlei specerijen uit m'n keukenkastje hun oorsprong vinden. Frank en ik krijgen ook een gratis ayurvedische massage
van de nek en schouders. En voor Sara en mij is het harsen/waxen voorgoed verleden tijd. Een
ontharingscreme op basis van kruiden. De voorraad is ingeslagen.
Op weg naar Matale waar Wannen ons een prachtige Hindoe tempel laat zien. Sara, Wannes en ik krijgen een stip op ons voorhoofd. Helaas gaven beide batterijen van m'n fototoestel hier de geest. Kleurrijke foto's houden jullie nog tegoed.
Eigenlijk stond er nog een bezoek aan een museum voor edelstenen gepland, maar omdat we maar één dag in Kandy zijn en naast de tempel van de tand ook nog de stad willen bekijken slaan we dit onderdeel over.
Wannen zet ons in Kandy af en we spreken om half vier terug af bij de tempel van de tand. Na een lekkere lunch scheiden onze wegen zich nogmaals. Frank en Wannes gaan cultureel Kandy verkennen,terwijl Sara en ik het commerciële gedeelte voor onze rekening nemen.
We zijn allemaal geslaagd in onze opzet.
Dan op naar één van de hoogtepunten voor menig boeddhist. De tempel waarin zich een tand van Boeddha zou bevinden. Een prachtige tempel met erg veel gelovigen en monniken.
Eigenlijk stond er nog een 'cultural show' gepland, maar het verzadigingspunt was bij ons alle vier bereikt en we wilden graag naar het hotel. Volgens de planning één van de beste hotels van deze reis. Het uitzicht is spectaculair, maar daar is dan ook eigenlijk alles mee gezegd. Erg rumoerig, gehorig en een eetzaal direct beneden onze kamers die verbouwd wordt, de bouwvakkers weten van geen ophouden. Ik wel en ben ze dan ook vriendelijk gaan vragen of ze hun werkzaamheden wilden staken. En ja hoor het werkt. Beneden is het stil.
Morgen zet Wannen ons in de stad af en nemen we de trein verder de hooglanden in. Hij komt via de weg met onze bagage. Het weer is mooi, de temperatuur, gelukkig zo'n 10° gedaald.
Veel liefs
Jeannette.
(We zijn na een treinreis van vier uur aangekomen in een prachtig koloniaal hotel, rust, vier restaurants, dikke tapijten in de gangen, maar daar morgen meer over. Nu genieten van m'n 'Ginger Beer'.)