DeRoeck-Koops-SriLanka-2012.reismee.nl

Kataragama

Hindoefeest in Kataragama. We zijn vandaag overdag aan onszelf overgeleverd. Op zich geen probleem. Wanneer we het hotelcomplex willen verlaten worden we tegengehouden door de wachter bij de poort. We mogen niet weg. Huh? Is dit de Duitse gründlichkeit van hotel Rosen, of wat is er aan de hand? Er wordt druk heen en weer gebeld met de receptie. Sara en ik mogen naar buiten, Frank en Wannes moeten blijven wachten. Dit wordt toch werkelijk te gek. En dan komt ook voor hen de bevrijding. Sara en Frank wandelen het eind naar de stad. Wannes en ik nemen voor 100 roepies (60 eurocent) een Tuktuk.
Een eindeloze mensenmassa die zich verplaatst van buiten de stad naar de hindoetempels en het park. De rivier wordt gebruikt als bad, zwembad, wasplaats en ontmoetingscentrum.
Na alle drukte besluiten Wannes en ik om alvast met een tuktuk naar het hotel terug te gaan. Frank en Sara volgen later weer te voet.
Een middagdutje en dan vinden we het wel tijd om wat te doen. We zijn nu eenmaal geen 'zwembadzitters'.
Wannen neemt ons mee naar de tempels waar we mensen volledig in trance zien, olifanten die voorbereid worden voor de stoet en veel, héél veel, mensen. Veel lawaai, en een drukkende hitte. Na de 'optocht' terug naar het hotel voor een laat avondmaal en dan naar bed, morgen staat Wannen om acht uur klaar om verder te rijden naar Galle.
Veel liefs,
Jeannette